09.17.2019
Egzama-için-diyet

Egzama veya atopik dermatit, bir kişinin vücudunda kaşıntılı cilt lekeleri geliştirmesine neden olan bir durumdur. Genellikle vücuttaki iltihaplanma sonucu gelişir, bu nedenle iltihaplanmaya neden olmayan yiyecekleri yemek belirtileri azaltmaya yardımcı olabilir.

Egzama alevlenmesini tetikleyebilecek ve diyetten çıkarılabilecek bazı yaygın yiyecekler turunçgiller, yumurta, domates, patlıcan, kabak, limon, süt, glüten, soya, koruyucu içeren gıdalar, vanilya, karanfil ve tarçın gibi baharatlardır. Bu yiyecekler, vücudun bir tehdide karşılık olarak ürettiği bir antikor olan, iltihaplanmaya neden olan T hücrelerinin ve ayrıca immünoglobulin-E veya IgE’nin salınmasını tetikleyebilir. 

Balık, vücuttaki iltihapla mücadele edebilen doğal bir omega-3 yağ asidi kaynağıdır. Omega-3’lerde yüksek olan balıklar arasında somon, ton balığı, uskumru, sardalya ve ringa balığı sayılabilir.

Enflamasyonla mücadele eden flavonoidlerde yüksek gıdalar, elma, brokoli, kiraz, ıspanak ve lahana gibi renkli meyveler ve sebzelerdir.Bu yiyeceklerden daha fazla yemek egzama alevlenmelerini azaltmada yardımcı olabilir.

Eliminasyon diyetleri ve yiyeceklerden kaçınmak

Yiyeceklere duyarlı egzama reaksiyonları tipik olarak, bir kişi belirli bir yiyeceği yedikten yaklaşık 6 ila 24 saat sonra ortaya çıkar. Bazen bu reaksiyonlar daha da gecikebilir.

Hangi besinlerin reaksiyona neden olabileceğini belirlemek için, doktor diyet önerecektir. Bu diyet egzamaya neden olduğu bilinen en yaygın bazı yiyeceklerden uzak durmayı içerir.

Herhangi bir yiyeceği elimine etmeden önce, bir kişinin her bir yiyecek türünü diyetlerine eklemesi ve herhangi bir belirli yiyeceğe duyarlı olup olmadığına karar vermek için egzamalarını 4 ila 6 hafta boyunca izlemesi gerekecektir.

Doktor ayrıca alerji testi önerebilir. Bir kişi belirli bir yiyeceğe alerjisi olmasa bile, buna duyarlılığı olabilir ve tekrar maruz kaldıktan sonra cilt semptomları yaşayabilir. 

Genellikle elleri ve ayakları etkileyen, didrotik egzamalı insanlar nikel içermeyen yiyecekleri yemekten fayda görebilirler. Nikel toprakta az miktarda bulunur ve bu nedenle gıdalarda bulunabilir. Nikel içeriği yüksek yiyecekler fasulye, siyah çay, konserve et, çikolata, mercimek, bezelye, kabuklu deniz ürünleri, soya fasulyesidir. 

Egzamalı bazı kişilerde oral alerji sendromu veya huş ağacı polenlerine duyarlılık vardır. Yeşil elma, havuç, kereviz, armut gibi yiyeceklere reaksiyon gösterebilecekleri anlamına gelir.

Egzama olan insanlar oral alerji sendromuna daha yatkındır ve polen alerjisi varsa veya yukarıdaki gıdalara hafif alerjik reaksiyonlar yaşarlarsa doktora başvurmalıdır.

Diyet takviyeleri ve egzama
Lahana turşusu egzama diyeti için tavsiye edilebilir. Probiyotikler doğal olarak lahana turşusunda bulunur ve bu da egzama semptomlarını azaltabilir. Araştırmalar, probiyotik takviyeleri almanın egzama semptomlarını azaltabileceğini göstermiştir.  Bağırsak sağlığını destekleyen aktif kültürlü yoğurt, kefir ve lahana turşusu gibi fermente yiyecek ve içecekler de probiyotik içerir.